Sherlock Wiki
Advertisement

A Scandal in Bohemia to pierwszy odcinek serialu Sherlock Holmes (Granada). Jest oparty na opowiadaniu pt. Skandal w Bohemii.

Bohaterowie (obsada)[]

Fabuła[]

Splądrowanie domu Irene Adler[]

Odcinek zaczyna się od pokazania dwóch włamywaczy (na pensji księcia), którzy plądrują dom Irene Adler. Stangret Irene, John, przyłapuje włamywaczy na gorącym uczynku. Sama Irene idzie za Johnem do pokoju z rewolwerem w dłoni. Irene bez wzywania policji wymachuje bronią i nakazuje włamywaczom wyjść. John próbuje zaprotestować, ale Irene prosi go o zamknięcie okien.

Następnie głos dr Watsona mówi nam, że piękna Irene Adler zawsze była „Kobietą” dla Sherlocka Holmesa.

List i gość[]

W nocy scena przenosi się na Baker Street. Głos doktora Watsona wyjaśnia, że ​​w czasie sprawy Irene Adler on i Sherlock Holmes przez kilka lat mieszkali w pokojach przy Baker Street. Jego praktyka trzymała go z daleka od kilku dni, a teraz wrócił pełen obaw co do nastroju Holmesa.

Scena zmienia się we wnętrze ich pokoju na Baker Street, gdzie dr Watson spotyka panią Hudson, która mówi mu, że Holmes był „na krawędzi” i że otrzymała instrukcje, aby nie przynosić mu kolacji, dopóki nie zostanie wezwana.

Doktor Watson wchodzi do salonu i znajduje Holmesa siedzącego w fotelu i wpatrującego się w kominek. Właśnie kiedy ma już wyrazić swoją irytację na stos papierów leżących niechlujnie na stole, widzi strzykawkę w półotwartej szufladzie stołu i myśli, że Holmes pozwolił sobie na dawkę morfiny lub kokainy, ale Holmes poprawia go mówiąc, że jego prawdziwy środek pobudzający jest w liście, który otrzymał rano pocztą.

Dr Watson zauważa, że ​​list jest niedatowany, niepodpisany i bezadresowy. Z listu wynika, że ​​pewien dżentelmen chce skonsultować się z Holmesem w ważnej sprawie. Z listu wywnioskowali, że pismo jest napisane przez mężczyznę i że papier jest pochodzenia niemieckiego. Z gramatyki listu wywnioskowali, że pisarz jest także Niemcem. Gdy skończyli odliczenia, zobaczyli powóz prowadzony przez parę koni zatrzymujących się na progu ich drzwi. Dr Watson chce wyjść przed przybyciem gościa, ponieważ sądzi, że gość zażąda zachowania tajemnicy w tej sprawie, ale Sherlock nalega, aby został.

Gość (w masce domina) wpada do salonu, a za nim pani Hudson, która protestuje, że nie może spotkać się z Sherlockiem Holmesem bez umówionego spotkania, ale Holmes mówi jej, że wszystko jest w porządku i prosi ją o opuszczenie pokoju. Zwiedzający przedstawia się jako hrabia von Kramm, czeski szlachcic. Po uzyskaniu obietnicy od Sherlocka Holmesa i dr Watsona, że ​​przez okres 2 lat utrzymają absolutną tajemnicę w tej sprawie, mówi, że sprawa dotyczy rodu Ormsteinów, dziedzicznych królów Czech. Gość wyznaje również, że tytuł, pod którym się przedstawił, nie jest jego własnym tytułem. Jest zaskoczony, gdy Holmes mówi, że wydedukował już oba te fakty, i zdejmuje maskę, ujawniając, że on sam jest Wilhelmem Gottsreichem Sigismondem von Ormsteinem.

Problem[]

Następnie król wyjaśnia, że ​​około 10 lat temu podczas wizyty w Warszawie poznał awanturniczkę o imieniu Irene Adler. Holmes wnioskuje, że król chce odzyskać kompromitujące listy, które wtedy do niej napisał. Patrząc na nią w indeksie, dowiadują się, że Irene Adler urodziła się w New Jersey w 1858 roku, że jest piosenkarką, przeszła na emeryturę ze sceny operowej i że obecnie mieszka w Londynie, sporadycznie występując na scenie.

Scena przenosi się do retrospekcji, w której król i Irene tańczą na balu, podczas gdy muzycy grają z zasłoniętymi oczami.

W obecnych czasach, w odpowiedzi na pytanie Holmesa, w jaki sposób Irene może udowodnić autentyczność listów, król mówi Holmesowi, że ma zdjęcie, na którym jest zarówno ona, jak i król.

Król mówi Holmesowi i dr Watsonowi, że wszelkie próby odzyskania zdjęcia od Irene nie powiodły się. Że po dwóch próbach włamania, jednej próbie przekierowania jej bagażu podczas podróży i dwóch próbach kradzieży, lokalizacja zdjęcia jest nadal nieznana i odmawia jej sprzedaży.

Holmes jest pod wrażeniem sprytu Irene w ukrywaniu zdjęcia i nie może powstrzymać wybuchu śmiechu z nieudanych prób króla, które go rozzłościły.

W odpowiedzi na pytanie Holmesa o jej zamiary związane ze zdjęciem, król mówi mu, że planuje użyć go do zrujnowania jego reputacji. Król zamierza poślubić Clotilde Lothman von Saxe-Meiningen, młodą skandynawską księżniczkę, a jeśli zdjęcie stanie się publiczne, małżeństwo zostanie odwołane.

Po przekazaniu im pieniędzy do wydania oraz adresów zarówno swojego, jak i Irene Adler, król odchodzi.

Dochodzenia Holmesa w Briony Lodge[]

Holmes udaje się do Briony Lodge, rezydencji Irene Adler w Londynie, w przebraniu bezrobotnego młodego mężczyzny i udaje mu się tam znaleźć zatrudnienie. Później w ich rezydencji na Baker Street, zdejmując przebranie, Holmes mówi doktorowi Watsonowi, że był w stanie dowiedzieć się od miejscowych o jej rozkładzie dnia i że ma tylko jednego stałego gościa, prawnika o nazwisku Godfrey Norton.

Scena ukazuje wcześniejszą porę tego dnia, kiedy Holmes pracuje nad przycinaniem żywopłotu w Briony Lodge, a Irene śpiewa w swoim domu. Głosem w tle Holmes mówi doktorowi Watsonowi, jaki piękny jest jej głos. Podczas gdy on słucha jej piosenki, Godfrey Norton przyjeżdża taksówką i wchodzi do domu. Jest tam przez krótką chwilę i wyjeżdża tą samą taksówką, mówiąc taksówkarzowi, aby pojechał tak szybko, jak tylko może, do kościoła św. Moniki przy Edgware Road. Wkrótce po Nortonie Irene również wyjeżdża swoim powozem.

Obecnie Holmes mówi dr. Watsonowi, że Irene ma „twarz, za którą mężczyzna mógłby umrzeć”. Dr Watson jest zaskoczony, że używa takiego języka, biorąc pod uwagę jego niechęć do kobiet.

Scena cofa się do czasu, kiedy Holmes jechał taksówką za Godfreyem i Irene do kościoła. W kościele okazuje się, że w Godfrey i Irene zamierzają się pobrać. Godfrey prosi Holmesa, aby był świadkiem ich małżeństwa. Po ślubie Irene wzywa Holmesa i daje mu suwerena jako pamiątkę za obecność w potrzebie, a Godfrey i Irene rozchodzą się.

W chwili obecnej Holmes mówi dr. Watsonowi, że będzie potrzebował jego pomocy w działaniach późniejszej nocy, które mogą być niezgodne z prawem, a nawet mogą ryzykować aresztowanie, na co dr Watson chętnie się zgadza.

Dramat w Briony Lodge[]

Scena zaczyna się, gdy dr Watson i Holmes jadą do Briony Lodge. Jest noc, a Holmes przebrany jest za duchownego. Holmes mówi doktorowi Watsonowi, że planuje pozwolić Irene pokazać mu, gdzie jest trzymane zdjęcie, pomysł, który dr Watson uważa za zabawny i trudny do uwierzenia. Opuszczają taksówkę kawałek przed Briony Lodge. Sporo ludzi kręci się wzdłuż ulicy. Holmes prosi doktora Watsona, aby postępował zgodnie z instrukcjami, które mu już dał - aby działał, gdy tylko Holmes podniesie rękę.

Wkrótce potem Adler przybywa do swojego powozu i dwóch młodych mężczyzn z ulicy spieszy się, aby otworzyć jej drzwi. Wybucha walka między młodymi mężczyznami o to, kto może jej pomóc. Holmes realizuje swój plan i interweniuje, aby przerwać walkę i chronić Irene. Jeden z mężczyzn uderza Holmesa i pozornie jest on kontuzjowany. Adler prosi o wniesienie Holmesa do jej domu.

W jej domu Holmes udaje, że zemdlał i prosi pokojówkę, by otworzyła okno i zaczerpnęła trochę powietrza. Pyta Adler, czy ma jakieś pachnące sole, a kiedy jej nie ma, aby je zdobyć, podnosi rękę i wskazuje na doktora Watsona, który stoi tuż za oknami i czeka na jego znak. Dr Watson wrzuca przez okno do pokoju rakietę dymną hydraulika. Kiedy dym z rakiety wypełnia pomieszczenie, Holmes podnosi okrzyk „Ogień!” w zamieszaniu, które się pojawia, Adler pędzi, by otworzyć panel w ścianie, który odsłania przycisk, ale zanim zdąży go nacisnąć, zauważa, że ​​Holmes patrzy na nią. Natychmiast zamyka panel, prawdopodobnie zdając sobie sprawę, że cała ta sprawa była podstępem mającym na celu skłonienie jej do ujawnienia kryjówki.

Holmes zwraca uwagę, że z rakiety wydobywa się dym, i prosi woźnicę, aby powiedział ludziom na ulicy, że to fałszywy alarm. Znając już kryjówkę, Holmes wychodzi, pomimo nalegań Adler, by został z powrotem na poczęstunek.

Punkt kulminacyjny[]

Kiedy wracają na Baker Street, Holmes mówi doktorowi Watsonowi, jak Adler pokazała mu kryjówkę zgodnie z oczekiwaniami. Mówi mu, że planuje zadzwonić wcześnie rano do Briony Lodge jako on sam z królem i doktorem Watsonem, aby odebrać zdjęcie. Podczas gdy Holmes i dr Watson mają właśnie wejść do swojego domu na Baker Street, w pobliżu zatrzymuje się inny powóz i ktoś z niego wysiada. Widoczne są tylko buty osoby. Osoba przechodzi obok Holmesa i doktora Watsona i mówi Holmesowi "Dobranoc". Zanim oboje odwrócą się i spojrzą, widzimy, jak osoba szybko odchodzi.

Następnego dnia, kiedy Holmes, dr Watson i król jadą do Briony Lodge, dowiadują się, że Adler już opuściła Anglię i nigdy już nie wróci. Holmes naciska przycisk na panelu, aby otworzyć tajną przegrodę, w której znajduje się inne zdjęcie samej Irene i list, który jest zaadresowany do niego. W swoim liście Adler mówi Holmesowi, że została o nim wcześniej ostrzeżona i że zeszłej nocy, kiedy nieumyślnie ujawniła kryjówkę, zorientowała się, że została oszukana przez Holmesa. Sama szkoląc się na aktorkę, to ona w przebraniu mężczyzny podążyła za Holmesem, tylko dla pewności, i przywitała go dobranoc na progu jego drzwi. Mówi, że teraz zatrzymała fotografię przy sobie tylko po to, by uchronić się przed królem i że nie planuje już jej używać przeciwko niemu.

Scena przenosi się do statku na pokładzie, na którym Adler i Norton opuszczają Anglię na zawsze. Adler wrzuca do morza fotografię przedstawiającą ją i króla.

W końcowej scenie Holmes przeprasza króla, że ​​nie udało mu się zdobyć zdjęcia od Adlera, do którego król mówi, że zdjęcie jest teraz tak dobre, jak było w ogniu, ponieważ słowo Adler nigdy go nie użyje, jeśli ona mówi, że tego nie zrobi. W nagrodę oferuje Holmesowi swój pierścień, ale Holmes prosi o zdjęcie Adler i odchodzi bez potrząsania ręką króla, którą wyciągnął.

Odcinek[]

Cały odcinek w YouTube

Galeria[]

Zobacz też[]

Advertisement