Sherlock Wiki
Advertisement
H8

Doktor John H. Watson - postać literacka stworzona przez Arthura Conan Doyle'a w cyklu utworów o genialnym detektywie Sherlocku Holmesie. Lekarz i pisarz, współlokator, przyjaciel i powiernik Sherlocka Holmesa.

Biografia[]

Ukończył Uniwersytet Londyński, a następnie kurs chirurgów wojskowych w 1878. W tym samym roku wybuchła II wojna afgańska, w której brał udział jako lekarz wojskowy. Ranny, a następnie ciężko chory na tyfus, został zdemobilizowany i wrócił do Anglii. Zamieszkał na Baker Street 221b razem z Sherlockiem Holmesem, będąc współpracownikiem i kronikarzem sukcesów detektywa. Po latach kawalerskiego życia ożenił się z panną Morstan (jedną z bohaterek powieści Znak czterech), wyprowadził się z Baker Street i otworzył praktykę lekarską w dzielnicy Paddington. Jednak od czasu do czasu współpracował z Holmesem przy rozwiązywaniu zagadkowych spraw kryminalnych.

Imię[]

DW

Doktor Watson i Sherlock Holmes na ilustracji Sidneya Pageta z 1892

W opowieściach o Sherlocku Holmesie imię doktora Watsona jest wymienione tylko trzykrotnie. Dwa razy Watson jest nazwany Johnem H. (Studium w szkarłacie i Tajemnicza śmierć przy moście), a raz - przez żonę - Jamesem (Człowiek z wywiniętą wargą), co zapewne było pomyłką autora.

Advertisement