Sherlock Wiki
Advertisement

Guy Stuart Ritchie (ur. 10 września 1968 w Hatfield) – brytyjski reżyser, producent filmowy i scenarzysta, okazjonalnie aktor.

Życiorys[]

Wczesne lata[]

Urodził się w Hatfield, w hrabstwie Hertfordshire w rodzinie agnostyków jako syn Amber Mary (z domu Parkinson) i kapitana Johna Viviana Ritchiego, byłego żołnierza Seaforth Highlanders i dyrektora ds. reklamy. Jego ojciec ożenił się ponownie z Shireen Ritchie, baronową Ritchie z Brompton, modelką, politykiem i dożywotnim parem. Jego matka ponownie wyszła za mąż za barona Sir Michaela Leightona.

W wieku siedmiu lat rozpoczął trening karate Shōtōkan w Budokwai w Londynie, gdzie później osiągnął czarny pas zarówno w Shōtōkan, jak i judo. Zdobył także czarny pas w brazylijskim jiu-jitsu u Renzo Gracie. Był dyslektykiem. Mając 15 lat opuścił szkołę średnią Stanbridge Earls School i rozpoczął pracę jako goniec w wytwórniach filmowych, a następnie sam zajął się realizacją reklam telewizyjnych.

Kariera[]

W 1995 napisał scenariusz i wyreżyserował swój pierwszy film – 20-minutowy film krótkometrażowy The Hard Case, który zrobił wrażenie na inwestorach, którzy poparli jego pierwszą pełnometrażową produkcję Porachunki (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, 1998). W obsadzie znaleźli się: Jason Flemyng, Dexter Fletcher, Jason Statham, Vinnie Jones i Sting. Film okazał się sukcesem kasowym, a Guy Ritchie został uhonorowany licznymi nagrodami, w tym Nagrodą Akademii Brytyjskiej, Nagrodą Niezależnego Kina Brytyjskiego, nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tokio i MTV Movie Awards 1999. Następna produkcja reżysera, Przekręt (Snatch, 2000) z Bradem Pittem i Jasonem Stathamem, miała premierę we wrześniu 2000 roku. Film okazał się sukcesem kasowym i zyskał uznanie krytyki. Obraz ten, podobnie jak poprzedni, utrzymany był w stylistyce komedii gangsterskiej.

Wspólnie z Madonną zrealizował krótkometrażowy film dla BMW pt. Star (2001). Nakręcił też kontrowersyjny teledysk do piosenki Madonny „What It Feels Like for a Girl” (2001), w którym piosenkarka ginie w wypadku rozbijając się ukradzionym chwilę wcześniej samochodem.

Trzeci film pełnometrażowy Rejs w nieznane (Swept Away, 2002) z Madonną i Adrianem Gianninim, będący nową wersją włoskiego filmu Liny Wertmüller z 1974, wszedł na ekrany 8 października 2002. Okazał się pierwszą klapą reżysera – tak finansową jak i artystyczną, i został szybko zdjęty z ekranów kin w USA. Ritchie otrzymał Złotą Malinę jako najgorszy reżyser i był nominowany do Złotej Maliny za najgorszy scenariusz.

Revolver (2005) miał swoją premierę 22 września 2005 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. Został on chłodno przyjęty przez publiczność oraz krytykę, która nadała mu miano „najgorszego filmu roku”.

W 2008 Ritchie napisał i wyreżyserował film RocknRolla, który zebrał skrajnie różne oceny – od bardzo entuzjastycznych po krytyczne. Dziennik „The Sun” ogłosił go „najlepszym filmem 2008 roku”. Z kolei „The Guardian” przyznał mu ocenę 1/5.

Kolejny film Ritchiego Sherlock Holmes (2009), w którym główne role zagrali Robert Downey Jr. i Jude Law, miał premierę 25 grudnia 2009. Otrzymał on pozytywne recenzje i zarobił na świecie 520 mln dolarów, a Ritchie zdobył nominację do nagrody Saturna w kategorii najlepszy reżyser. Sequel, Sherlock Holmes: Gra cieni, miał premierę 14 grudnia 2011.

Życie prywatne[]

W 1998 na letniej imprezie w domu Stinga w Wiltshire poznał piosenkarkę i aktorkę Madonnę, zaledwie kilka miesięcy po wydaniu jej triumfalnego albumu Ray Of Light. 11 sierpnia 2000 urodził się ich syn Rocco John. 22 grudnia 2000 Ritchie i Madonna zawarli związek małżeński. W październiku 2006, odbywając wizytę w Malawi podjęli decyzję o adopcji chłopca, Davida Bandę Mwale Ciccone Ritchie (ur. 24 września 2005), którego matka zmarła tuż po porodzie. Sprawa była głośno komentowana przez media, głównie, że przejęcie opieki było niezgodne z prawem – obcokrajowiec może adoptować dziecko tylko, jeżeli co najmniej 18 miesięcy mieszkał w tym kraju. Krytycznie o sprawie wyrażał się również biologiczny ojciec, Yohane Banda, który wyraził zgodę na adopcję, jednak później wyznał, że nie wiedział, że już nigdy nie zobaczy syna. 21 listopada 2008 Ritchie i Madonna rozwiedli się. 30 lipca 2015 ożenił się z Jacqui Ainsley. Mają troje dzieci: dwóch synów – Rafaela i Leviego oraz córkę Rivkę.

Filmografia[]

Filmy[]

Rok Tytuł
1995 The Hard Case (film krótkometrażowy)
1998 Porachunki
2000 Przekręt
2001 Star (film krótkometrażowy)
2002 Rejs w nieznane
2005 Revolver
2008 RocknRolla
2009 Sherlock Holmes
2011 Sherlock Holmes: Gra cieni
2015 Kryptonim U.N.C.L.E.
2017 Król Artur: Legenda miecza
2019 Aladyn
2020 The Gentlemen

Reklamy[]

  • 2001: The Hire: Star
  • 2008: Nike Football Next Level
  • 2010: Nike Write The Future
Advertisement