FANDOM

Przygody Sherlocka Holmesa (ang. The Adventures of Sherlock Holmes) – zbiór 12 opowiadań szkockiego pisarza, sir Arthura Conana Doyle’a, ilustrowanych przez Sidneya Pageta i opublikowanych pierwotnie w „The Strand Magazine” w latach 1891–1892.

Wydanie książkowe Edytuj

Pierwszy z pięciu zbiorów opowiadań o przygodach detektywa Sherlocka Holmesa, wydany po dwóch powieściach: Studium w szkarłacie i Znak czterech. Podobnie jak w wymienionych tytułach, Holmes rozwiązuje nietypowe i skomplikowane zagadki kryminalne, posługując się przede wszystkim metodą dedukcji. W rozszyfrowywaniu problemów pomaga detektywowi także znajomość psychologii, chemii, prawa, literatury sensacyjnej oraz policyjne kroniki wypadków i nieodłączna fajka, a czasami gra na skrzypcach. Ponadto dzięki nieprzeciętnej sprawności fizycznej potrafi wyjść cało z najtrudniejszych opresji. W działaniach towarzyszy mu dr Watson, przyjaciel i kronikarz wszystkich znaczących dokonań.

W 2010 zbiór wydano w nowym tłumaczeniu Ewy Łozińskiej-Małkiewicz.

Lista opowiadań Edytuj

Późniejsze polskie wydania opowiadań Conana Doyle’a, wydane pod takim samym tytułem, różniły się niekiedy zawartością zbioru.