Sherlock Wiki
Advertisement

Pułkownik Sebastian Moran jest byłym pułkownikiem wojskowym i prawą ręką profesora Jamesa Moriarty'ego. Sherlock Holmes opisał go jako „drugiego najbardziej niebezpiecznego człowieka w Londynie”.

Biografia[]

Sebastian Moran urodził się w Londynie w 1840 r. jako syn Sir Augustusa Morana, ministra Persji. Po zdobyciu wykształcenia w Eton College i University of Oxford rozpoczął wybitną karierę wojskową. Wcześniej, służył w wyprawie Jowaki w latach 1877–1878 oraz w drugiej wojnie angielsko - afgańskiej. Moran, znakomity strzelec wyborowy i płodny łowca grubego zwierza, jest autorem książek: "Zwierzęta łowne zachodnich Himalajów" i "Trzy miesiące w dżungli". Wiele lat później okazało się, że jego „worek tygrysów” (liczba zabitych przez Morana tygrysów) nadal był rekordem w Indiach i żaden brytyjski myśliwy nie zabrał więcej. Czytając tę ​​część biografii Morana, John Watson skomentował, że była to historia honorowego żołnierza, bez żadnej wzmianki o przestępcy, z którym on i Holmes mieli później do czynienia. Holmes zgodził się, że Moran miał kilka godnych uwagi cech, zwłaszcza jego żelazna nerwy, które sprawiały, że był na pozór podziwiany. Według Holmesa, wiele wyczynów Morana wciąż było legendarnych w Indiach, na przykład kiedy „czołgał się za rannym tygrysem pożerającym ludzi”. Holmes żartobliwie spekulował, że przestępczość Morana była wynikiem jakiejś „choroby dziedzicznej”, podobnej do zarazy, która atakuje odgałęzienia zdrowych drzew. Jakikolwiek był powód, Moran poszedł na złą stronę i chociaż nie było otwartego skandalu, musiał wycofać się z wojska i wrócić do Londynu. Mieszkał na Conduit Street w Mayfair i był członkiem klubu karcianego Bagatelle i Tankerville. Pozornie szanowany, zyskał złą reputację w londyńskim podziemiu, co doprowadziło do jego rekrutacji przez profesora Moriarty'ego, który zatrudnił go jako szefa sztabu swojego przestępczego imperium. Ponadto Moran był zatrudniony do wykonywania zabójstw, które wymagały niesamowitego celowania.

Moran podążył za profesorem Moriartym do Szwajcarii, a po śmierci Moriarty'ego w wodospadzie Reichenbach, próbował zabić Holmesa, staczając na niego głazy. Holmes uciekł, ale został zmuszony do pozostania oficjalnie martwym przez kilka lat, wiedząc, że Moran będzie próbował go zabić, gdy tylko się ujawni. Przez ten czas Holmes czekał, aż Moran się potknie i skieruje oskarżenie przeciwko sobie. Po upadku organizacji przestępczej Moriarty'ego, Moran wrócił do Londynu i zarabiał na życie grając w karty w kilku klubach. Kiedy jeden z pozostałych graczy, Ronald Adair, zauważył, że Moran oszukuje, zagroził mu, że go zdemaskuje. Moran zamordował Adaira cichym karabinem pneumatycznym, który strzelał pociskami rewolwerowymi. Broń ta została wykonana na specjalne zamówienie profesora Moriarty'ego przez niewidomego niemieckiego mechanika.

Dr Watson i powracający Holmes zajęli się tą sprawą. Na wieść o ich powrocie Moran próbował zabić detektywa, strzelając i z pustego domu naprzeciwko rezydencji Holmesa przy 221B Baker Street. Holmes przewidział to, Moran zastrzelił więc woskową podobiznę Holmesa, podczas gdy prawdziwy Holmes z Watsonem i inspektorem Lestrade'em ukryli się w pobliżu, a następnie aresztowali Morana.

Adaptacje:[]

  • Patrick Allen grał Morana w serialu telewizyjnym Granada.
  • Paul Anderson zagrał Sebastiana Morana w "Sherlock Holmes: Gra cieni".

Zobacz też[]

Advertisement