FANDOM

Steven Moffat (ur. 18 listopada 1961 w Paisley) – brytyjski scenarzysta oraz producent telewizyjny.

Kariera Edytuj

Moffat ukończył studia w zakresie anglistyki na uniwersytecie w Glasgow; już jako student udzielał się w miejscowej studenckiej stacji telewizyjnej. Po ukończeniu studiów pracował krótko jako nauczyciel. Na przełomie lat 80. i 90. rozpoczął karierę scenarzysty. Jego pierwszym projektem był sitcom Press Gang, emitowany w ITV w latach 1989-1993, nagrodzony nagrodą BAFTA.

Kolejnym projektem Moffata był także sitcom, Joking Apart (1993-95), oparty na osobistych przeżyciach związanych z rozstaniem z pierwszą żoną. Swoje doświadczenie w pracy w szkole Moffat wykorzystał z kolei w Chalk, kolejnym napisanym przez siebie serialu (1997). W latach 2000-2004 pracował nad sitcomem Coupling, opowiadającym o historii kilku par, w tym – Steve’a i Susan, opartych na postaciach samego Moffata i jego drugiej żony, producentki telewizyjnej Sue Vertue. W roku 2007 Moffat napisał scenariusz i wyprodukował Jekylla, współczesną luźną adaptację powieści Roberta Louisa Stevensona Doktor Jekyll i pan Hyde.

Moffat, który deklaruje się jako wieloletni fan serialu Doktor Who, rozpoczął współpracę z jego twórcami od publikacji opowiadań osadzonych w świecie serii. W roku 1997 napisał scenariusz parodystycznego filmu Doctor Who and the Curse of Fatal Death, w którym zagrali między innymi Rowan Atkinson, Richard E. Grant, Jim Broadbent, Hugh Grant, Joanna Lumley, Julia Sawahla i Jonathan Pryce. Stała obecność Moffata w serialu rozpoczęła się wraz z wznowieniem jego produkcji, czyli w roku 2005, kiedy napisał on scenariusz do dwuodcinkowej historii Puste dziecko / Doktor tańczy, a następnie jeszcze do kilku innych odcinków. Od roku 2010 pełni również funkcję producenta serialu. Za swoje scenariusze Moffat wielokrotnie nominowany był zarówno do nagród telewizyjnych (Emmy), jak i tych związanych z fantastyką (Hugooraz Nebula).

Jednocześnie w 2010 roku Moffat, wraz z Markiem Gatissem rozpoczęli prace nad serialem Sherlock – uwspółcześnioną wersją historii Sherlocka Holmesa. Główne role grają w nim Benedict Cumberbatch (Holmes) i Martin Freeman (doktor Watson).