FANDOM

Studium w szkarłacie (ang. A Study in Scarlet) – powieść autorstwa Arthura Conana Doyle’a wydana 27 grudnia 1887, pierwszy z cyklu utworów, których bohaterem jest detektyw-amator Sherlock Holmes.

Fabuła Edytuj

Książka jest podzielona na dwie części. W pierwszej części doktor Watson, weteran wojenny, powraca do Anglii i poznaje ekscentrycznego detektywa-amatora, Sherlocka Holmesa. Ponieważ obaj panowie szukają mieszkania, decydują się zamieszkać wspólnie przy 221B Baker Street[3] w Londynie. Wkrótce potem Holmes dostaje list od oficera Scotland Yardu, z prośbą o pomoc w rozwikłaniu zagadki morderstwa Enocha Drebbera. Denat jest elegancko ubrany, ma w kieszeniach pieniądze i złoty zegarek, co wyklucza napad rabunkowy. Zwłoki znaleziono w pustym domu, na ciele brak obrażeń, tym większą zagadkę stanowi napis rache (niem. zemsta) uczyniony krwią na ścianie.

Na pytanie o przyczynę zgonu, Holmes odpowiada: trucizna. Sprawcą, sądząc po rozstawie kół pojazdu, którym przywieziono Drebbera do owego domu, jest jakiś dorożkarz.

Inspektor Lestrade o morderstwo podejrzewa Józefa Stangersona, sekretarza ofiary, zaś inspektor Gregson obwinia o to Artura Charpentiera, Drebber bowiem natarczywie zalecał się był do jego siostry. Obaj policjanci są w błędzie - mówi Holmes. Wkrótce Strangerson zostaje zabity nożem, zaś Charpentier ma alibi, w tym czasie był w areszcie podejrzany o zabicie Drebbera.

Sherlock Holmes ustala tożsamość zabójcy i zastawia na niego pułapkę.

Druga część książki opisuje historię życia zabójcy oraz motywy, które nim kierowały.

W zakończeniu sukces w wyjaśnieniu sprawy prasa przypisuje obu inspektorom. Watson postanawia ujawnić prawdę, w tym celu opisuje ją. Tak rozpoczyna się długotrwała przyjaźń Holmesa i Watsona.

Adaptacje filmowe Edytuj

  • Studium w szkarłacie – film z 1933 r. (Holmes- Reginald Owen).
  • Film produkcji BBC z 1968 r. (Holmes- Peter Cushing).
  • Film produkcji Lenfilm z 1979 r. p.t. Кровавая надпись (Holmes- Wasilij Liwanow).
  • Studium w różu – pierwszy odcinek serialu BBC z roku 2010 pt. Sherlock (Holmes- Benedict Cumberbatch, Watson- Martine Freeman).

Ciekawostki Edytuj

  • Powieść w Polsce po raz pierwszy ukazała się w roku 1956.
  • Do powieści Studium w szkarłacie oraz postaci Sherlocka Holmesa i doktora Watsona nawiązuje opowiadanie Neila Gaimana Studium w szmaragdzie (wyd. w zbiorze Rzeczy ulotne).